Gambar: Top 10 Kucing Besar

Salam.. Entri kali ni Man nak post pasal kucing beso pulak. Panggil rimau je la senang cite kan. Kalau kat Malaysia ni, cara senang korang nak jumpa rimau, korang pergi zoo je la. Tu pun kalau ada kat zoo tu. Kalau takde, dah nak pupus la tu.

(Klik untuk besarkan gambar)
Kat bawah ni Man nak senaraikan 10 jenis rimau yang bersaiz besar didunia ni. Ade yang korang dah biasa tengok ade jugak yang korang tak biasa tengok kan.. mengaku je la :p

10) Caracal
(Cute x saye? :p)

Saiz: 19kg @ 2.6 biji bola boling
Habitat: Afrika, Asia Tengah, Barat Daya Asia

9) Clouded Leopard

Saiz: 23kg @ 3.2 biji bola boling
Habitat: Selatan Himalaya, Bhutan, Timurlaut India
Info Lain: Animal Diversity

8) Eurasian Lynx

Saiz: 36kg @ 4.9 biji bola boling
Habitat: Dari Barat Eropah hingga Rusia & Tibet, Asia Tengah
Info Lain: Animal Diversity

7) Cheetah a.k.a. Rimau Bintang

Saiz: 54kg @ 7.4 biji bola boling
Habitat: Afrika, Utara Iran
Info Lain: Animal Diversity

6) Leopard

Saiz: 65kg @ 8.9 biji bola boling
Habitat: Afrika, Asia
Info Lain: Animal Diversity

5) Snow Leopard

Saiz: 75kg @ 10.3 biji bola boling
Habitat: Asia Tengah hingga Baratlaut China, Tibet
Info Lain: Animal Diversity

4)  Cougar a.k.a. Puma a.k.a. Rimau Kumbang

Saiz: 120kg @ 16.5 biji bola boling
Habitat: Selatan Argentina, Chile hingga Tenggara Alaska
Info Lain: Animal Diversity

3) Jaguar a.k.a. Rimau??
  
Saiz: 136kg @ 18.7 biji bola boling
Habitat: Selatan Arizona dan New Mexico, Utara Argentina
Info Lain: Animal Diversity

2) Lion a.k.a. Singa
 (Nak main nyorok-nyorok tak?)

Saiz: 272kg @ 37.4 biji bola boling
Habitat: Afrika. Malaysia?
Info Lain: Animal Diversity


1)  Siberian Tiger a.k.a. Pak Belang
(Auummmmmmm..!!!!)

Saiz: 272kg @ 37.4 biji bola boling
Habitat: China, Korea, Russia, Sebahagian India & Himalaya
Info Lain: Animal Diversity


p/s: Pernah dengar pepatah 'Tunggu kucing bertanduk'? Haa.. No. 10 tu Man rasa kucing bertanduk.. Kuikuikui 

Iklan Teks: Klik Sini Untuk Ketahui Cara Untuk Bypass adf.ly

3 comments:

  1. nice info. semua kucing2 ni mesti manja kan :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha yang penting, no 10 tu comey..haha

      Delete
  2. haha.. dah bertanduk dah kucing tu. xpayah tunggu2 dah.. weeee... :)

    tq folo syieda, folo back :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Me

My Photo
DUNHILL = Dunia Umpama Neraka, Hidup Ibarat Layang Layang. Segala kandungan blog ini adalah hak milik dan hasil nurkilan Man sendiri. Segala sumber lain akan dinyatakan sebaliknya. TQ :)
Tengok je ke? :)